www.nbti.dk      CV service nyheder jobs kontakt login


NBTI - The Simple Software Company

nyheder

nyheder


CV
14. mar. '09: Niels Bo Theilgaard indtræder i bestyrelsen for Systematic Software Engineering A/S
Jobs


Søg
Vis gamle nyheder | Vis nyeste

Ny Bestyrelse


Fra 1. marts 2009 er Niels Bo Theilgaard indvalgt i bestyrelsen for Systematic Software Engineering A/S. Der har gennem længere tid været et godt samarbejde mellem direktionen og NBTI aps vedrørende produktificering og partner udvikling af Systematic's projekter og services. Det har så udviklet sig til at samarbejdet nu fortsætter på bestyrelsesniveau. I samme moment indtræder Torben Ballegaard ligeledes som medlem af bestyrelsen.

skrevet af | lørdag, 14. marts 2009 kl 11:01




GamesOnTrack A/S starter markedsføring i Europa

stikord: Nurnbergmesse

GamesOnTrack A/S markedsfører og sælger stemmestyring og automation af legetøj. Det Selskabet har allerede etableret sig med forhandlere i Danmark på det meget successfulde produkt GT-Command til modeltog. Det skal nu markedsføres i Europa. Selskabet deltager med en stor stand op Nürnbergmessen Toy Fair 2009. Semmestyringen taler nu 3 sprog: Dansk, Britisk Englsish og Tysk. Man har udvidet med 2 webslites på lokalsprog til forhandlere og kunder, så forum og download kan finde sted på eget sprog - - på samme måde som stemme styringen er lokal.

Interesserede kan følge med på: http://www.gamesontrack.co.uk/
http://www.gamesontrack.de/

På Nürnbergmessen demonstreres en applikation som er fuldstændig identisk på 3 sprog og som kan gennemføre dynamisk skift mellem de 3 sprog og talestyringen af de bagvedliggende modeller og køretøjer.

Hvis man vil lave software, så lav det enkelt og lave det globalt med det samme. Ellers bliver det aldrig en verdens success. GamesOnTrack er på skinner.

skrevet af | fredag, 23. januar 2009 kl 18:26




GamesOnTrack A/S

stikord: Stemmestyring, spil, robotter, tog

NBTI stifter GamesOnTrack A/S

NBTI har stiftet et nyt selskab GamesOnTrack A/S http://www.gamesontrack.com/default.asp Selskabet er 100 % ejet af NBTI og har til formål at udvikle og markedsføre styringer og spil på alle slags kørende objekter. De første produkter vedrører stemmestyring af modeltog.

GamesOnTrack A/S vision er at gøre styring af fysiske enheder så let, at de kan indgå i spilkompositioner over nettet. Den første applikation af det unikke koncept ses i modeltogs verdenen, hvor man umiddelbart kan tale til sit anlæg og til sine kørende enheder, efter devisen: ”Har du talt med dit tog i dag?”.

Simplicity er i centrum. Det skal være enkelt og ligetil. Derfor har selskabet udviklet sit eget kommandosprog som kan adressere mere end 40.000 danske navne og som på samme måde vil kunne skalere til udenlandske sprog uden ændring af den indbyggede software. Stemmestyring er en oplagt mulighed som desværre ikke udnyttes grundet komplicerede genkendelsessystemer. I GamesOntrack A/S har man udnyttet en europæisk kerne gemmen et flerårigt samarbejde med AUC. På toppen af det har selskabet udviklet sin egen støjafgrænsning, og en sikker detektion af kommandoer versus normal tale. Det muliggør at brugene kan styre enheder med kommandoer mens man skiftevis taler med medspillere og sine enheder.

GamesOnTrack A/S lancerer sine produkter 1. december i Danmark og til februar i Tyskland og England, baseret på lokale sprog. Spilsektionen udvikles i takt med at de meget lettere styringssystemer bliver almindeligt brugte.

Niels Bo Theilgaard, som har stiftet GamesOnTrack A/S siger: ”Det skal først og fremmest være sjovt og let at komme i gang. Vi bruger en PC’er og det er sig selv en udfordring. Men i GamesOntrack A/S demonstrerer vi, at unik teknologi kan parres med velgennemtænkte metoder, så det bliver super enkelt for brugerne at komme igang. Bare i det lille modeltogssegment har vi vist at vores nye brugere kan være live på under en time mens konkurrerende produkter tager 2-3 dage om at opnå det samme. Det handler om at være klar nu. Bygge sin bane når ungerne kommer hjem fra skole kl. 14, være klar til at spille via nettet kl. 15 og vinde kl. 16, fordi vi skal spille fodbold kl. 17. Det er udfordringen, og med den nye stemmestyring er vi godt på vej.”

For modeltogs entusiaster, se http://www.gamesontrack.dk/default.asp

skrevet af | mandag, 13. oktober 2008 kl 21:13




Hvad er Grøn IT?

stikord: Sund Fornuft



Som alle andre slogans er Grøn IT en smart ide. Vi forstår det da alle sammen. Reducer dit energiforbrug til IT - - og ved brug af IT. Ja reducer dit energiforbrug i det hele taget - - og ved brug af IT. Og udnyt mere vedvarende energi så du samtidig sparer CO2. Det er vel fællesnævneren for debatten om Grøn IT.

Den første del af ligningen er uhyre simpel. Det er simpel proces beregning og optimering. Færre servere, færre blæsere, færre diske til drift af virksomhedens eller serviceudbyderens IT. Og faktisk hjælper den konstante teknologiudvikling med det, nye servere bruger mindre energi pr CPU kraft enhed, nye diske har en stor del flash memory og skriver mindre, skriver hurtigere og komprimerer bedre for mindre energi pr access, og samtidig optimeres systemerne så flere kan samtidig udnytte samme maskinkraft billigere. Det er lige ud ad landevejen og med de høje og stigende energipriser er det en simpel og god forretning, selvom det kræver lidt hurtigere afskrivning af det 3 år gamle udstyr.

Den anden del af ligningen – ved hjælp af IT – er måske lidt sværere. Hvor meget mere IT sætter vi ind for at reducere energiforbruget af den eksisterende IT?. Her optræder måske et helt andet regnestykke. Tænk om vi i Danmark havde en differentieret energiafregning, så al overløbsstrømmen om natten kunne omsættes i datacentre og privat til en lavere pris svarende til at den i mange tilfælde blot ekspederes ud på store tabsgivende elnet for at bruges til akkumulering et andet sted. Hvis det da ikke kræver dyr nedlukning af procesoptimerede store anlæg. Hvor stor batterikapacitet er der egentlig på Danmarks lap-tops ?, og hvor stor batterikapacitet kan udnyttes. Hvis vi blot antyder at der er 2 timers batterikapacitet, som bruges over dagen i spidskapaciteten og oplades over natten i overskudsstrøm. Strømforbruget er jo det samme, men det har et helt andet grønt perspektiv. Hvis vi har 500.000 lap tops med 2 timers drift a 25 W forskudt så har vi en flytning af 25 MWh i døgnet, svarende til 5000 MWH pr årsbasis mere grøn strøm. Hvis det nu var halv pris om natten, ville vi alle spare 4 mio kr. Det er da også penge.

Men den aller største bidragyder kommer jo fra IT som optimering, regulering, og informations bearbejdning, der tillader os at handle energioptimalt og rationelt. Igen må jeg vende tilbage til 7T http://www.7t.dk/company/default.asp som eksempel, som med deres temperaturoptimering og vandberegninger on-line med et snuptag kan redcere udgangstemperaturen på fjernvarmeværkerne uden mindste forbruger sevice reduktion. For måske 50 mio Kr i investeringer kan Danmak spare energi og reducere CO2 med måske 25 mio kr/år. Det er faktisk en meget hurtig tilbagebetaling. Det er bare med at komme igang. Og Connie Hedegård bliver så glad, så hun sikkert vil sponsorere halvdelen af det. Og der er med sikkerhed vildt meget at hente hos de store transport aktører og i en bedre planlægning og simulering af vores infrastruktur. Her SKAL bruges en masse IT for det er stort set eneste mulighed.

Så hvis Grøn IT kan bruges til at vække det slumrende spare-gen, så er det meget velkomment, men det er altså ikke andet end sund fornuft – på nye grønne flasker.

skrevet af | torsdag, 17. juli 2008 kl 09:58




Computerspil rykker ud i virkeligheden

stikord: CISS, Positionering



I samarbejde med CISS på Ålborg Universitetscenter har NBTI i efteråret gennemført et udviklingsprojekt med det formål at afprøve forskellige positioneringsteknologier indendørs. Et af hovedforsøgene gik på at bruge rullende RFID læsere over en spilplan med tags. Formålet var at se med hvilken samtidighed, med hvilken præcision, og med hvilken frekvens vi kunne aflæse det rullende objects position. Men hvorfor nu det?

I sidste nummer af CISS Nyt er skrevet en artikel om forsøget og opgaven i relation til spilkoncepter.
http://www.ciss.dk/dk/projekter/virksomhedssamarbejde/computerspil_rykker_ud_i_virkeligheden.htm
Af artiklen fremgår det at ideen faktisk er at rykke spillere og spilkomponenter ud af skærmen og arbejde på gulvet, i en hal sammen med andre, eller for den sags skyld udendørs. Forudsætningen er at nå en præcision på min 1 cm hvert sekund. Og det er en udfordring.

Det lykkedes ikke med det omtalte projekt at nå den nøjagtighed. Vi kom på ca 10 cm hvert 2-3 sekunder. Samarbejdet med CISS fortsætter nu i et nyt projekt, som skal lære af de indhøstede erfaringer og bruge en lidt anderledes ide til at komme tættere på. Vores vision er at nå til en høj grad af bevægelsesfrihed, at få fysiske komponenter til at lege med i den virtuelle verden, og udnytte nettet til global kommunikation - - på samme tid. Men vi er på vej. Et nyt selskab er i støbeskeen, som skal focusere på dette. Kommunikation om det forventes offentliggjort i august 2008.

skrevet af | fredag, 23. maj 2008 kl 11:31




Den stabile forandring


Den eneste permanente tilstand er forandring

I dag sagt af direktør Lars Mikkelgaard-Jensen IBM Danmark i JP’s erhvervssektion. Det er jo ingen nyhed. Alle som arbejder i IT og kommunikations verdenen ved, at forandring konstant er på vej. Vores uddannelse, organisation, metoder, processer og viden vil i morgen være utilstrækkelig til den nye dags problemer. Men sådan har det altid været. Spørgsmålet har hidtil været om vi var forandringsparate nok til at justere ind efter det og om vi virkelig forandrer noget.

Vi kender det alle, et nyt budgetår, organisationen tilpasses, nye organisationsenheder toner frem, gamle nedlægges, vi får nye kastetter og kaster os ud i markedet med nye værktøjer og metoder, eller skifter job. Jo vi forandrer os hele tiden – eller gør vi? Er det ikke bare som gammel vin på nye flasker? En ny chef, en anden funktionsenhed, et nyt udviklingsprojekt, en anden kundekreds, men de fundamentale elementer er de samme. Hvad er forandringen egentlig, vi har jo vænnet os til at tingene ændrer sig?

Lad os sammenligne vores erhverv med et rigtig konservativt et af slagsen. Hæren. Kendte organisationsformer, kendte ledertyper, kendte uddannelsesplaner, kendte krav, kendte taktikker. Men alligevel møder de uddannede enheder hver dag i felten opgaver, de simpel hen ikke har set før og ikke kender svaret på. Virker taktiken, hvem gemmer sig hvor, hvor mange er de, hvor hurtigt kan de manøvrere, hvilke våben har de, og er de overhovedet til at skelne var civile og hvilke gisler holder de? Jamen det kan man jo ikke organisere sig ud af, her skal tænkes, analyseres, prøve sig lidt frem, provokere, være tavs, alt muligt for bare at finde ud af modpartens hensigt – ud over at slå dig ihjel.

. I hæren har man discipliner, infanteri, artilleri, kampvognsenheder. Det har man altid haft (i gamle dage var kampvogne bare dragoner). Men det interesssante er, at man sender lederne og officererne til de samme uddannelsesskoler, til det samme lederprogram, til den samme fælles træning. Og grundlæggende har hæren forstået at intet er hvad det giver sig ud for, og før man har fundet ud af hvad der virkelig er, har man ingen taktik, ingen operationsplaner, ingen løsninger. Og de bygges dynamisk til situationen. I sandhed er forandringen det stabile, i sandhed er forandring det eneste. Formentlig noget som har gjort et lille land med en lille hær til en meget anerkendt partner.

Så måske skal i IT verdenen alle ledere for udviklere, testere, dokumentationsfolk, produkt managere etc. i samme skole, og øve sig i at intet er hvad det giver sig ud for at være, og før vi har fundet ud hvad det virkelig er, har vi ingen metoder. Og der er ikke en, der er mange. Og der er ikke noget, der hedder løsninger før vi kender alle forudsætninger. Og hvorfor bekymrer vi os om budgetter og estimater længe før vi kender opgaverne og har set fjenden. Vi har i sandhed meget at lære af andre, og specielt det at skaffe indsigt og viden om opgaven og dens forudsætninger. Det kan vi ikke organisere os ud af. Det kan vi kun dygtiggøre os til, og lære gennem erfaring.

Det giver måske stof til en helt ny lederuddannelse i erhvervslivet, så forandring virkelig sker. Fortsættelse følger om, hvordan erhvervslivet måske i virkeligheden burde takle forandring.

skrevet af | tirsdag, 13. maj 2008 kl 14:01




Oprydning i mit virtuelle liv

stikord: Virtuelle netværk


Forleden tog jeg mig tid til den oprydning som af og til er nødvendig i livet. I dette tilfælde det virtuelle liv. Hvor mange sociale og professionelle netværk bruger jeg tid på at holde ved lige, og hvad får jeg eller andre ud af det? Et er i hvert fald givet. Der er ingen som driver et netværk for ren fornøjelse, pengene skal tjenes, og hvad er lige mit bidrag?.

Jeg er medlem af Linkedin netværket, Plaxo-netværket, nu også Facebook netværket og derudover har jeg denne - min egen - web-site på dansk. Generelt synes jeg ligesom de fleste at det er fornuftigt at kommunikere facts og professionelle forhold offentligt, så andre hurtigt kan vurdere om det er meningsfyldt at indlede en professionel arbejdsrelation med mig. Det sparer tid for andre og jeg skal kun kommunikere et sted, nemlig på min egen web-site. Og alle har adgang, hvis man kan google og læse dansk. Det er bestemt en udmærket og tidsbesparende løsning for mig og mange andre. Og når det kommer dertil, kan jeg udgive min web-site på engelsk, tysk og hollandsk, hvis jeg ønsker en bredere kontaktflade.

Men hvad skal jeg så med Linkedin, med Plaxo med Facebook, med Messenger, min e-mail og min mobiltelefon, - og de andre profilhungrende sites. Jeg kender vel 3-500 mennesker rundt på kloden. De fleste professionelt, færre privat, endnu færre familie. Er det sådan at Linkedin/Plaxo er den professionelle platform og Facebook den private? Sådan tror jeg mange tænker, men det er i virkeligheden meningsløst. Og det skyldes det faktum at facebook ikke ville eksistere, hvis man ikke inddrog de professionelle og semiprofesionelle relationer. Nogen er selvfølgelig helt vilde med at eksponere sig selv på et sådant netværk, men det er jeg ikke. Jeg ønsker en privat grænse, som mit virtuelle netværk ikke skal overskride. Og jeg har ikke tillid til at noget netværk kan bevare den private zone, fordi hele formålet med et relations netværk er at udbrede trafik, relationer og få så mange profiler ind som muligt. Og jo mere video, billeder, personlige detaljer netværket kan tilbyde, des bedre går det, des flere kommer med af nysgerrighed og des flere annoncekroner er der at hente.

Man godkender selv sine venner, man inviterer selv sine venner, og jeg har gjort det samme. Men hvor mange forkaster og rydder op i vennerne. Hvor mange siger nej til en invitation. Vi er alle høflige. Og det er fint nok, men så bliver det niveau de fleste, jeg inclusive kan dele relationer på også en mere professionel flade, som alligevel er officiel. Og så bliver facebook og andre virtuelle univers for langt de fleste af os stadig professionelle eller figur/rolle baseret som i WOW. Og hvorfor kan jeg så ikke bare nøjes med et professionelt netværk og min e-mail?. Jeg orker ikke at holde 4-5 separate netværk opdateret.

Så der står jeg, midt mellem ”Fjæsbogen” og dens nysgerrige nøglehulskiggeri, et tillykke fra Plaxo på min fødselsdag, en stadig udvidelse af mine 130+ Linkedin forbindelser (hvoraf halvdelen vel er ikke up to date), og så min egen styrede BLOG og profil.

Oprydningen i mit virtuelle liv betyder at jeg holder min website ajour. Og alle andre steder bliver det link sat ind. Resten tilhører privatlivet – og så har jeg i hvert fald sparet 4 synkrone opdateringer.

skrevet af | lørdag, 26. april 2008 kl 13:27




Befriende fri for IT-problemer




Et legetøjsmarked i hele verden på 59.000.000.000 EUR. Ikke så sært at Nürnbergmessen har fyldt hal ved hal med udstillere og producenter af alt fra modelfly til teddybamser. Ikke så sært at aviserne bl.a. har dækket den massivt - - og dog alligevel. Se. f.eks JP’ artikel: http://jp.dk/arkiv/?id=1271507&eceExpr=Nürnberg&eceArchive=o/.

Det gennemgående tema som producenter bruger til at tiltække det købelyste publikum er ”Learn Through Play”, det kunne sikkert godt i 1948 oversættes til Leg Godt (LEGO). Og som en konsekvens af det udvikler legetøjet sig på alle måder, så den moderne forældre/bedsteforældre med god samvittighed kan købe det nyeste. Det er ikke bare en plysbamse, nej den kan tale, den har en web-site, den forstår sin mor, den er kort sagt ”pervasive”, den har indbygget IT. Det samme gælder racerbanen, modeltoget, helikopterne, og sandelig om ikke også Brio-toget er med på vognen.

Men hvor interessant er det, og hvad har det med IT at gøre?. Jeg må indrømme at to dage på den messe både imponerede og skuffede. Imponerede med hensyn til forståelse for let tilgængelighed og nemt at bruge. Legetøjsindustrien har om nogen forstået hvad robutshed, simple gentagelser, og let at lære betyder. Det skal stort set være som at sætte klodser sammen, selvom de indholder en chip. Det bliver en fantastisk udfordring for alle vore systemudviklere på de gængse IT-områder at nå dette niveau. På den måde er legetøjs messen en fantastisk inspiration til at gøre det enkelt.

Mest skuffende var det nok, at specielt de lidt tungere gamle legtøjsindustrier som racerbiler, modeltog og modelfly endnu har et langt stykke at gå, før man blot tilnærmelsesvis får udnyttet potentialet i den moderne informationsteknologi. Det er stadig en stor hardware sandkasse, hvor den næste motor ikke kan blive stor nok.

Men befriende og slående var, at der var ingen computerspil. Der var simulatorer og computerstyringer og masser af visning. Men den fysiske leg var i højsædet. Aktiviteterne, bevægelsen, samspillet mellem børn og barnlige sjæle. Jeg blev fortalt at det amerikanske marked for videospil var $ 14 mia, og det udover et US legetøjsmarked på ca $ 20 mia. Det er den provokation som industrien nu tager op og forsøger at tage til gemæle imod, bl.a. ved hjælp af ”Lean Through Play” og det ganske simple sundhedscheck hos børn. Der skal nok mere til end talende plysbamser med egen hjemmeside, men det kommer. Trenden er der og der er penge i det.

skrevet af | mandag, 25. februar 2008 kl 09:06




kontakt: NBTI | www.nbti.dk | Tel 3070 3777 | nbtinbti.dk